Maisema

keskiviikko 12. helmikuuta 2014

Matkakertomuksia : Kööpenhamina

Kööpenhamina on lähellä (vain runsaan kahden tunnin lennon päässä) mutta kuitenkin kaukana. Kaukana siinä mielessä, ettei sinne tule lähdettyä ex tempore kuten esimerkiksi Tukholmaan tai vaikka Tallinnaan. Vähän liian lähellä, jotta se tulisi valituksi varsinaisen matkan kohteeksi.

Kesällä päätimme kuitenkin lähteä muutamaksi päiväksi kaupunkireissulle koko perheellä. Emme tällä kertaa lähteneet autolla koska meillä oli vain kolme vuorokautta aikaa reissuun (kissat pärjäilevät yksin juuri kaksi yötä, ja tuokin aika oli niille vähän pitkä...) emmekä halunneet tuhlata aikaa matkustamiseen.

Täysin oma juttunsa oli lentojen ostaminen verkosta: minulla oli kello herättämässä yöllä klo 03.30, koska ystäväni vinkkasi että hinnat laskevat aina öisin tiettyinä pv... Hmm, meninköhän lankaan? Ainakin tuntui aika typerältä hiippailla keskellä yötä klikkailemaan momondon sivuja. Hyvä että sain unissani selvää luottokortin numeroista :) onneksi Köpikseen on aika paljon lähtöjä joten vaihtoehtoja oli riittävästi. Ja kyllä lentojen hinnat olivat edullisemmat, joten en ihan turhaan herännyt keskellä yötä. Edes kissat eivät vaivautuneet nousemaan siihen aikaan kesken uniensa :)/span>

Matkaan lähdimme hyvin aikaisin arkiaamuna ja olimme perillä Kööpenhaminassa jo ennen yhdeksää. Kastrupin kentällä oli helppo löytää lentokenttäjuna keskustaan. Helppoa oli ostaa lippukin junaan.

Junasta poisjääminen tulikin yllättäen koska asemaa ei ilmoitettukaan "Päärautatieasemana" vaan muistaakseni "H" (jos olet menossa, niin tarkista etukäteen). Olimme varanneet huoneen Scandicista Vester Sogade kadulta mikä oli mukavan lähellä rautatieasemaa ja mm Tivolia. Tivolin läheisyys oli tärkeä juttu koska lapsille oli luvattu visiitti sinne.

Scandicista näytti kartalta katsoen olevan lyhyet matkat keskustaan muutenkin MUTTA koska hotelli ei ollut lähellä metroasemia, sieltä olikin yllättävän pitkä matka keskustaan nimenomaan lasten kanssa eli suosittelen hotellia joko vielä lähempää keskustaa tai sitten läheltä metroasemaa. Muutoin hotelli oli kyllä siisti ja taattua Scandic "laatua" eli vähän kuin ABC- asemalla poikkeaisi. Eli ei mitään vikaa mutta yllätyksetön. Mutta sitä saa mitä tilaa, ja mistä on valmis maksamaan.

Kävimme siis Mm Tivolissa- huh. Tivoliin pitää maksaa sisäänpääsymaksu vaikkei menisi yhteenkään laitteeseen. Toki perhelippu tuli sinänsä hieman edullisemmaksi. Tivolin alue on kyllä todella kaunis, paikka paikoin kuin satumaasta.

Meille sattui kyllä hieno päiväkin - aurinko paistaa helotti (joskin niin helteisesti että se muuttui ukkoseksi...). Nuorempi lapseni oli jo ulkopuolelta nähnyt yhden erittäin korkealle nousevan karusellin, johon tämä pikkutyyppi ehdottomasti halusi. Esikoinen kieltäytyi tuosta laitteesta koska se nousee 20-30m korkeuteen ja pyörii siellä karusellina. Puolisoni ei kestä pyöriviä laitteita joten arvatkaa kenen piti "uhrautua" (vaikka kärsin korkean paikan kammosta....). Tsiisus. Näytti aika hurjalta, mutta päätin että koska lapseni ehdottomasti halusi, ja Tivolin visiittiä oli niin kauan jo odotettu, että kestän sen kuin mies. Turvaohjeet annettiin ja taskut tyhjennettiin ja sitten menimme istumaan penkkeihin. Tuntui jo hieman ikävältä, kun laite alkoi nostaa meitä ylöspäin mutta kun se yläilmoissa lähti pyörittämään meitä, kykenin vain puristamaan kettinkejä liki hengettömänä. Ja eikös ukkostuuli ottanut kiinni penkkiin ja heilauttanut sitä vielä kettinginkin kanssa suuntaan jos toiseenkin.....mielessä ei ollut yhtäkään muuta ajatusta kuin että haluan pois!

Eipä halunnut lapsikaan toista krt siihen laitteeseen.. Vaan sitten esikoinen halusi "vuoristorataan" jonka nimi taisi olla paholainen tms. Huh...pakko oli taas uhrautua. Näytti superpelottavalta mutta oli niin hauska että haluttiin mennä uudelleen heti samantien. Jonotettiin ja katsottiin taivaalle että onneksi ei sada vielä. Vaan kuinka väärässä olimmekaan pojan kanssa! Kun olimme saaneet turvakaaret yms kiinnitetyiksi ja portit avautuivat ja vaunu lähti liikkeelle, näkyi ulkona vain harmaa verho kun vettä tuli kaatamalla. Ja se sattui! Vaunu kulki niin lujaa, että sade piiskasi oikein kunnolla... Onneksi hotelli oli niin lähellä.

Seuraavana päivänä kävimme kanavaristeilyllä mikä oli hauska tapa tutustua kaupunkiin. Kanavaristeilylle muuten taisi päästä Turistikortilla joko ilmaiseksi tai ainakin alennettuun hintaan. Meillä ainakin oli iloa ko kortista, ja käytimme sitä monta kertaa visiittimme aikana. Nousimme laivaan Gammel Strandilla. Kanavaristeilyllä näkee tietysti Pienen merenneidon (joka nyt ei varsinaisesti säväyttänyt mutta on ko kaupungin yksi tunnetuimmista nähtävyyksistä), juuttien uuden oopperatalon, kirjaston, kauniin Amalienborgin ja Christiansborgin sekä vanhoja nyttemmin asunnoiksi kunnostettuja venevajoja. Laiva lipui myös vapaakaupunki Christianshavnin läpi. Opastus, joka oli tanskaksi ja englanniksi, ei suositellut omaa vierailua ko alueelle, koska sikäläiset eivät kuulemma välttämättä suhtaudu kovin avoimesti vieraisiin....

Shoppailimme, sen verran kuin saimme matkalaukkuihin mahtumaan. Mutta enemmän siis hengailimme mm mainiossa Illums Bolighusissa ja ihastelimme kaikea kaunista ikkunoissa tai muissa kaupoissa. Heinä-elokuun vaihteessa kaupungissa oli paljon turisteja joten oli mukavaakin vain hengailla joukon mukana. Kaupungissa oli mainio alennusaika ja innostuin mm kokeilemaan Malene Birgerin ihanaa paljettimekkoa kokoa 36... Mutta se ois ollut -70%!!!!! Onneksi tytär oli sovituskopin lähellä ja tuli jeesaamaan minut pois ko mekosta. En suosittele tunkemaan itseään edes -70% ale mekkoon....vaikka ois se ollut kaunis jos se on oletettavasti kuitenkin liian pieni..:)

Ensimmäiseksi illaksi olimme varanneet pöydän kanavan rannassa Havnegade kadulla sijaitsevasta italialaistyyppisestä ravintolasta "Tony's". Se oli mutkaton paikka ja ruoka oli ehdottoman hyvää. Vähän omituisesti meidät oli plaseerattu lähes ainoiksi istumaan alakertaan kun sen sijaan kaikki paikalliset nauttivat hyvästä tunnelmasta yläkerrassa...

Havnegade on hyvin lähellä omaleimaisen kaunista Nyhavnin aluetta. Nyhavnin talot ovat värikkäitä ja aivan vieri vieressä. Nyhavnista lähtee myös kanavaristeily. Nyhavnin lähellä kuuluisaa kauppakatua Stroget, jolla mekin haahuilimme. Suurista tavarataloista en valitettavasti kerennyt Magasin du Nordiin mutta ehkä ensi kerralla. Nyhavn 71 on muuten kokeilemisen arvoinen hotelli. Se on kunnostettu vanhaan makasiiniin tms. Jokainen huone on käsittääkseni erilainen ja erittäin viihtyisä. Aamiainen on ok. Se on vähän hinnakkaampi ja usein täyteen buukattu, kuten nytkin. Mutta sen etuna on, että siitä on hyvin lyhyet etäisyydet nähtävyyksiin, kuten esim Amalienborgiin, joka on ihan takapihalla käytännössä.

Nyhavnista otimme hotellille kunnon pyöräraksan eli polkupyörätaksin! En muista tarkasti mitä se kustansi mutta ei mitenkään hirvittävän paljon. "Kuski" oli jo keski-iän ohittanut mies ja otti meidät neljä samaan kyytiin! Pelkäsin puoliksi että tyyppi saa sydärin, kun puuskutti ylämäkiin menemään. Nuorempi lapsemme hymyili legopalikat loistaen jännityksestä :) ja olihan se vähän erilainen kyyti hotellille... Muistelivat vielä pitkään kotonakin.

Toisena iltana meillä oli varaus trendiravintolaan nimeltään Höst. Sijaitsee Norre Farimagsgadella ja taitaa olla rankattu top kymppiin. Se oli hyvin trendikäs, todellakin ja jouduimme toteamaan melko haastavaksi löytää listalta yhtään mitään lapsille sopivaa. Valitut ruoat kuitenkin olivat vaikuttavia: ravintolan yksi pointti ja juju oli savu: moni ruoka oli poltettu/savustettu ja kun tarjoilija avasi astian kannen, nousi astiasta savua... Sisäilma oli kuitenkin todella kuuma ja painostava. Ruoka oli hyvää ja kokemus oli hieno. Ei kuitenkaan lapsille.

Kööpenhaminasta kyllä löytää ravintolan kuin ravintolan. Ja lounaspaikkoja on joka lähtöön... Satuimme sattumalta hauskaan kauppahalliin josta nappasimme lounaan...smörrebrödin saa joka makuun. Kävimmepä jopa kahvilassa syömässä isot vohvelit lounaaksi :)

Lähtöpäivänä kävimme ihastelemassa mm jääkarhua eläintarhassa. Jääkarhua kykeni ihastelemaan läpinäkyvästä putkesta, jonka yläpuolella ja vierellä jääkarhu potki menemään vedessä. Oli huikea tunne nähdä valtava valkoinen eläin niin läheltä. Maalla se vaikuttaa vähän kömpelöltä vaikka tiedänkin miten lujaa se kykenee juoksemaan. Uidessaan se näytti todella sulavasta.

Pieni sade vaivasi. Paluu lentokentälle oli hieman haasteellinen, koska jostain syystä päärautatieasemalla ei ole järin selkeästi merkitty lentokentälle menevää junaa mutta löytyi se sitten lopulta: pitää ottaa Malmöhön menevä juna ja jäädä sitten Kastrupissa pois :) Kastrupin kenttä on yksi omista suosikkikentistäni. Se on selkeä ja ihmiset ovat mukavia. Siellä on kivoja liikkeitä joissa voi tuhlata loput matkakassastaan.

Kiva kaupunki. Päätimme seuraavan krt lähteä kuitenkin autolla, jotta voimme shoppailla paremmin...tanskalaiset ovat hyvin avøimia ja ns "hygge" tunnelman voi aistia ympäriinsä. Tanskassa puhutaan laajalti englantia joskin sillä melko käsittämättömällä tanskalaisilla aksentilla mikä tarkoittaa että sanojen loput voi ihan hyvin niellä ja puhua älyttömän nopeasti :)